پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118477
ماجراي توصيه آيت‌الله بهجت به صنعت نفت
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 3186

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، علي مروي حدود يک ماه پيش توانست بعد از سيد مسعود ميرکاظمي، رياست کميسيون انرژي را بدست آورد. وي که داراي ليسانس روانشناسي از دانشگاه فردوسي و فوق ليسانس علوم سياسي از دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران است در سه دوره، چهارم، پنجم و نهم به عنوان نماينده مردم نيشابور و فيروزه در مجلس برگزيده شد.


مروي همچنين مدتي را به عنوان معاون وزير نفت در امور حقوقي و مجلس وزارت نفت، در صنعت نفت گذراند اما با آغاز انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلام از اين سمت استعفا داد و دوباره به مجلس بازگشت.

رئيس کميسيون انرژي مجلس با حضور در خبرگزاري تسنيم به برخي از سؤالات خبرنگاران اين خبرگزاري پاسخ داد که مشروح اين گفت‌وگو در ادامه آمده است.

** بسياري از مشکلات کشور با عمل به توصيه آيت‌الله بهجت حل مي‌شود

هيئت رئيسه جديد کميسيون انرژي چه برنامه‌هايي براي کمک به وزارت نفت در اجراي بهتر طرح‌هاي اين وزارتخانه دارد؟

مروي: اعتقاد من بر اين است که کارِ گروهي بايد با مشورتِ ساير اعضا انجام شود. انتخاب هيئت رئيسه جديد کميسيون انرژي، همزمان شد با تعطيلات مجلس به همين دليل تاکنون کميسيون تنها چند جلسه برگزار کرده است. اما مواردي را در همين زمينه بيان مي‌کنم که نظر من است. البته آنچه که به تاييد هيئت رئيسه و اعضا برسد در آينده اعلام خواهد شد.

اولين وظيفه نمايندگان مجلس قانونگذاري است، اما در حال حاضر به اندازه کافي قانون وجود دارد و نيازي به قانون جديد نيست؛ در واقع بايد بُعد نظارتي کميسيون انرژي تقويت شود که اين کار با حضور مسئولان و وزيران دولت در کميسيون و ارائه گزارش توسط آنها و بازديد نمايندگان و گزارشهاي دريافتي از عملکرد اين دستگاه - بر اساس آئين نامه- انجام مي‌شود.

زماني خدمت مرحوم آيت الله بهجت رسيدم، ايشان چندين بار تنها يک جمله را تکرار فرمودند که به همه همکارانتان تاکيد کنيد و ‌آموزش دهيد بر " حفظ امانت و ترک خيانت". ما هم اين جمله را مکتوب و در ميان کارکنان و مديران وزارت نفت توزيع کرديم. اين جمله بسيار مهم است که اگر به آن عمل کنيم و بر انجام آن خوب نظارت کنيم، بسياري از مسائل و مشکلاتي که الان در حوزه هاي مختلف داريم، حل خواهد شد.

ما نيز اين جمله را به عنوان يک اصل در کميسيون انرژي در بُعد نظارتي خواهيم داشت و اميدواريم که همکاران و دوستان در دستگاهها اين مسائل را رعايت کنند؛ بالاخره از بيت المال مسلمين، ‌آن هم در نظامي که خون‌بهاي هزاران شهيد است نمي‌توان ساده گذشت.

اجراي قانون نيز يکي ديگر از موارد مهم است؛ يعني کميسيون انرژي به اجراي قانون در دستگاههاي مرتبط با اين کميسيون حساس خواهد بود. نظارت بر تامين نيازمنديهاي مردم در بخش سوخت، آب و برق، کمک به وزارتخانه نفت و نيرو براي تحقق اقتصاد مقاومتي، رفع موانع توسعه ميدانهاي مشترک نفتي و گازي به ويژه توسعه فازهاي پارس‌جنوبي، گاز رساني به شهرهاي کوچک و روستاها و در کل حمايت از صنعت نفت به عنوان پيشران اقتصادي کشور از جمله برنامه‌هاي کميسيون انرژي خواهد بود.

همچنين طرح حمايت از صنعت برق در دستور کار مجلس است؛ در اين طرح به کاهش تلفات و بهينه‌سازي مصرف سوخت، توسعه و بهينه‌سازي شبکه‌هاي انتقال، تعيين تکليف بدهي وزارت نيرو با پيمانکاران از محل واگذاري نيروگاهها (تهاتر)، توجه شده است که با توجه به اهميت آن اميدواريم در صحن مجلس تصويب شود.

مسئله مهم ديگر آب است؛ آب يکي از اولويتهاي کميسيون انرژي است. ما نگران هستيم؛ چراکه اگر در بخش آب مراقبت جدي انجام نشود با مشکل مواجه خواهيم شد. الان تنها راه در اين زمينه، مصرف بهينه و تغيير الگوي مصرف در بخش خانگي و کشاورزي است.

در مورد انرژي هسته‌اي نيز مجلس و کميسيون انرژي تا حد امکان کمک خواهند کرد. اگر اين موارد در کميسيون انرژي تکميل و تصويب شود، برنامه دوسال باقي مانده از دوره نهم مجلس خواهد بود.

** طرح وزارت نفت منطبق بر اقتصاد مقاومتي است

اگر برنامه تدوين شده توسط وزارت نفت در اقتصادي مقاومتي را با برنامه آقاي زنگنه براي کسب رأي از مجلس براي رسيدن به وزارت نفت و حتي با برنامه پنجم توسعه کشور مقايسه کنيد، چندان تفاوت بين آنها وجود ندارد. در اين برنامه عنوان شده است که اهداف مورد نظر در شرايط تحريم قابل دسترسي است! اين در حاليست که حتي رسانه‌هاي خارجي هم برنامه مورد نظر را رؤيايي قلمداد کردند.

مروي: مظورتان اين است که بايد برنامه اقتصاد مقامتي وزارت نفت با برنامه آقاي زنگنه در هنگام رأي اعتماد مغايرت داشته باشد؟

نه؛ اما عمدتاً دستگاهها برنامه‌هاي عادي خود را در قالب اقتصاد مقاومتي اعلام مي‌کنند، در حالي که بايد شاخصهاي اقتصادي مقاومتي در برنامه عملکرد اعمال شود.

مروي: بله، البته در حال حاضر برنامه جناب زنگنه را در زمان رأي اعتماد به ياد ندارم ولي اگر سياستهاي کلي اقتصاد مقاومتي را با برنامه‌اي که آقايان داده‌اند مقايسه کنيد، همه بندهاي آن با سياست اقتصاد مقاومتي تطبيق داده شده است. اقتصاد مقاومتي يعني اين که بتوانيم بر روي پاي خود بايستيم. يعني نيازي به ديگران نداشته باشيم و با آفت تحريم دچار شکنندگي نشويم.

بحثي که الان در قالب اقتصاد مقاومتي، سياستهاي کلي برنامه‌هاي پنج ساله، رهنمودهاي مقام معظم رهبري مطرح مي‌شود، در قالب جدايي بودجه از درآمدهاي نفتي در اواسط دوره چهارم مجلس که کميسيون تلفيق تشکيل شد، مطرح بود؛ از آن پس جدايي بودجه از نفت هر سال در کميسيون تلفيق مطرح مي‌شد. هر سال هم دولت مي‌گفت که امسال بماند از سال آينده عمل مي‌کنيم. يکي از دغدغه‌هاي حضور من در کميسيون انرژي، جدايي بودجه از نفت بود. آقاي لوکاس – پنجمين اقتصاددان برجسته دنيا- در گفت‌وگويي که با اقتصاددانهاي ايراني داشت گفته است: "تا زماني که بودجه را از نفت جدا نکنيد به هيچ جا نمي‌رسيد. نروژ کشوري مانند شماست، آنها تورمي يک رقمي دارند. تعجب مي‌کنم کشوري که مي‌تواند از طريق ماليات درآمد داشته باشد، از نفت در بودجه‌اش استفاده مي‌کند."

اگر اقتصاد از نفت جدا نشود دچار مشکل خواهيم شد. رهبر معظم انقلاب ?? سال قبل اعلام کردند که بايد در نفت به گونه‌اي عمل کنيم که اگر روزي اراده کرديم درِ چاههاي نفت را ببنديم،‌ بتوانيم. اما در عمل اين اتفاق نيافتاد. الان در بحثهايي که مطرح شده تقريبا به اين سمت پيش مي‌رويم؛ يعني تلاش مي‌کنيم، بودجه از نفت جدا شود. مجلس نهم اين مطلب را به خوبي دنبال مي‌کند. نشانه‌هاي آن را در بودجه مي‌شود ديد؛ به طوري که سال اولي که بودجه تصويب شد ??.? درصد از درآمد صادرات نفت، به صنعت نفت، دو درصد به مناطق محروم نفتخيز و ?? درصد صندوق توسعه ملي اختصاص يافت؛ اين حرکت اوليه جدايي بودجه از نفت بود. امسال سهم صنعت نفت ??.? درصد از کل توليد نفت شد. همچين ?? درصد درآمدهاي نفتي به صندوق توسعه ملي اختصاص يافت. بدون اين رقم صنعت نفت نمي‌تواند به اهداف خود برسد. مخصوصاً با توجه به توسعه ميدانهاي مشترک ايران با همسايگانش مانند پارس‌جنوبي که طرف قطري سهم بيشتري مي‌برد و ما هنوز در اين زمينه خيلي مشکل داريم. ميدانهاي مشترک بايد از طريق درآمد نفتي، سرمايه‌گذاري خارجي و بخش خصوصي توسعه يابد.

** عملي شدن طرح اقتصاد مقاومتي وزارت نفت بسته به کمک دولت و مجلس است

از نظر شما چقدر اين برنامه عملياتي است؟

مروي: بستگي به کمک دولت و مجلس به صنعت نفت دارد. نفت درآمدي ندارد. باتوجه به اين که سرمايه‌گذار خارجي نيست و يا کم است، اميدواريم با تسهيل شرايط تحريم، بشود از سرمايه خارجي هم استفاده کرد. مورد دوم پالايش است، آن زمان تاکيد مي‌کرديم که نفت خام نفروشيد؛ چراکه با تبديل نفت به فرآورده، هم مي‌توان ارزش افزوده بيشتر و هم کاهش وابستگي در اين زمينه ايجاد کرد. مسئله تحريم به خاطر فروش نفت خام است، نفت خام را به چند کشور مي‌فروشيم؟ اين در حاليست که همه کشورها خواهان فرآورده نفتي هستند. در اين برنامه اين موارد ديده شده است. توليد روزانه حدود ?.? ميليون بشکه نفت خام و سه ميليون هم توليد فرآورده نفتي تا سال ??. گام اول هم در اين زمينه برداشته شده است؛ ساخت هشت پالايشگاه ??هزار بشکه‌اي ميعانات گازي در دستور کار قرار گرفت است.

** ساخت پالايشگاههاي کوچک طبق مطالعات وزارت نفت اقتصادي است


البته با توجه به اين که شهاب‌الدين متاجي کجوري؛ مدير برنامه ريزي تلفيقي شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي درمورد ساخت پالايشگاههاي کوچک اعلام کرده است که "ساخت اين پالايشگاهها بدون آن که از منطق قوي برخوردار باشد بر سر زبانها افتاده است؛ چرا که نفت خام و ميعانات گازي کشور داراي گوگرد زياد و موادي است که نياز به تصفيه‌هاي پيچيده دارد ساخت پالايشگاه‌هاي کوچک در کشور مناسب و اقتصادي نيست؛ بايد هزينه زيادي صرف شود تا اين پالايشگاهها قابليت توليد فرآورده نفتي با کيفيت بالا را کسب کنند." اين گفته‌ها دقيقا متضاد با اقتصاد مقاومتي است.

مروي: اين موضوع يک بحث کارشناسي است. طبق مطالعاتي که انجام شده است پالايشگاههاي کوچک در دنيا توسعه زيادي داشته است.

 اما ساخت پالايشگاه با اين حجم از خوراک مربوط به دهه ?? ميلادي است و ديگر در جهان چنين پالايشگاههايي ساخته نمي‌شود.

مروي: کارشناسان در يک سقفي با هم اختلاف دارند. برخي معتقدند که کمتر از ?? هزار بشکه غير اقتصادي است اما بالاتر از آن مناسب است. شايد به همين دليل هم وزارت نفت ظرفيت پالايشگاهها را ?? هزار بشکه تعيين کرده است. در گزارشهايي که به ما مي‌دهند، پالايشگاههاي ?? هزار بشکه‌اي صرفه اقتصادي دارد. ضمن اين که ساخت پالايشگاه بزرگ سرمايه زيادي مي‌خواهد و درحال حاضر چنين سرمايه‌گذاري وجود ندارد. اما براي ساخت پالايشگاههاي کوچک سرمايه‌گذار وجود دارد.

فرآورده هاي نفتي توليد در اين پالايشگاهها با چه کيفيتي توليد مي‌شود؟

مروي: کيفيت فرآورده در پالايشگاه کوچک و بزرگ فرقي نمي‌کند. تکنولوژي پيشرفت چشمگيري داشته است؛ به طوري که ما هم در حال ارتقاي کيفيتها هستيم و از دانش روز، براي پالايشگاههاي کوچک استفاده مي‌کنيم. دنيا، بنزين يورو? مصرف مي‌کند در حالي که ما هنوز به دنبال بنزين يورو? هستيم.

آيا مجلس مي‌تواند اقتصادي بودن ساخت پالايشگاههاي کوچک را بررسي کند يا تنها متکي به گزارشهايي است که وزارت نفت ارائه مي‌دهد.

مروي: ما از گزارشهاي کارشناسان وزارت نفت هم استفاده مي‌کنيم؛ البته ساير دستگاههاي نظارتي و ديوان محاسبات هم گزارش مي‌دهند.

** دعوت وزير نيرو به کميسيون انرژي براي حل مسئله آب

طبق آمار وزارت نيرو، حجم آب پشت سدها نسبت به سالهاي گذشته حدود ?? درصد کاهش داشته است اين در حاليست که گزارشهاي رسمي از سوي اين وزارتخانه نشان مي‌دهد توليد انرژي برقآبي در سال جاري بيش از ? درصد و در مواردي ?? درصد افزايش داشته است؛ اين يعني آب سدها را تخليه مي‌کنند تا برق تابستان تأمين شود. به نظر مي‌رسد دولت به خاطر اينکه با فشار رسانه‌اي در پي اعلام خاموشيهاي برنامه‌ريزي شده برق مواجه نشود، به هر قيمتي حتي از دست رفتن منابع آبي پشت سدها که مديريت آن براي کشت پاييزه ضروري است، اقدام به جلوگيري از قطعي برق مي‌کند. آيا فدا شدن منابع آب شرب و کشت پاييزه به پاي توليد برق، تاکنون در کميسيون انرژي طرح و مورد بررسي قرار گرفته است؟

مروي: نه؛ کميسيون انرژي تازه وارد بحث آب و برق شده است. تاکنون کميسيون انرژي جلسه‌اي با حضور وزير، معاونان وزارت نيرو و کارشناسان اين بخش برگزار نکرده است تا اين بحث جدي دنبال شود. قبل از تعطيلات، وزير نيرو براي پاسخ به سؤال برخي اعضا به کميسيون انرژي آمد که وي در اين جلسه بحثهاي کلي وزارتخانه را مطرح کرد. يک جلسه‌اي ديگر با حضور وزير نيرو درباره اعتبارات و کسريها صحبت شد. در جلسات آينده بنا داريم وزير و معاونان او را در بخش آب به کميسيون دعوت کنيم تا مواردي که شما اشاره کرديد بررسي شود.

** همکاري ? کميسيون براي حل مسئله آب


با توجه به اينکه هيئت رئيسه کميسيون تازگي تغيير کرده و قرار است در جلسه‌اي وزير و معاونانش براي ذکر مسائل کلي و معارفه حضور پيدا کنند، از طرفي ديگر نمايندگان برخي استانها در مورد مسائل جاري آب و برق استان خود از وزير نيرو سوالاتي دارند که در برنامه کميسيون انرژي قرار مي گيرد، اگر بررسي مسائل مهمي چون مديريت ذخاير آبي کشور بعد از اين مسائل در برنامه بررسي کميسيون انرژي قرار بگيرد، آن وقت کاري از دست نمايندگان هم برنمي‌آيد و عدم رسيدگي به موقع به اين مسئله ممکن است به جيره‌بندي آب در پاييز ختم شود. فکر نمي‌کنيد نياز است به صورت ويژه و در اولين فرصت مسئله مديريت منابع آب در کميسيون بررسي شود؟

مروي: مسئله‌اي که در زمينه آب اشاره شد در کميسيون انرژي بررسي نمي‌شود. در کميسيون انرژي فقط بحث انرژي برقآبي و مسائل مربوط به نيروگاههاي آبي مطرح است.

 يعني آب شرب به کميسيون انرژي مربوط نمي‌شود؟

مروي: نه، بر اساس آيين‌نامه مجلس، وظايفي که به کميسيون انرژي محول شده فقط نيروگاهها است و بقيه مسائل آبي مربوطه به کميسيون کشاورزي و کميسيون عمران است. به همين دليل هم ما پيشنهادي در هيئت رئيسه کميسيون مطرح کرديم که به طور مشترک، چهار کميسيون انرژي، کشاورزي، عمران و صنعت مسئله آب را بررسي کنند.

يعني يک مديريت جامع در مجلس روي مسئله آب اعمال شود؟

مروي: بله، همينطور است.

اين موضوع چه زماني محقق مي شود؟

مروي: در هيئت رئيسه کميسيون انرژي مطرح شد و قرار است من با رؤساي سه کميسيون ديگر در اين زمينه صحبت کنم.

بر اين اساس مسئله آب همانطور که در دولت متولي مشخصي ندارد، به نظر مي رسد در مجلس نيز مغفول مانده و هيچ کميسيوني به صورت جدي وارد بحث آب نمي شود.

مروي: نه اينطور نيست، آيين نامه مجلس، "آب" را بين کميسيونها تقسيم کرده و وظايف هر کميسيون تقريباً مشخص شده است.همان‌طور که اشاره شد، بهتر بود مسئله آب به‌ صورت يکپارچه ديده مي‌شد، اما در آيين نامه مجلس اينگونه ديده شده است، بنابراين تصميم گرفته شد چهار کميسون ياد شده به همراه وزارتخانه‌هاي مرتبط مسئله آب در کشور را دنبال کنند.

البته بايد توجه داشت اين مشکلي که براي ما پيش آمده مشکلي نيست که ظرف ماههاي اخير اتفاق افتاده باشد، اين مشکلي است که سالهاست اقصي نقاط کشور با آن رو به رو هستند؛ مثلا استان خراسان در پانزدهمين سال خشکسالي است. اين در حاليست که از همان ابتدا بايد براي اين موضوع برنامه‌اي مشخص تعريف مي‌شد. با مشاهد کاهش نزولات بايد به سراغ راهکارها مي‌رفتيم که بهترين راهکار هم افزايش بهره وري آب و مصرف بهينه است.کارشناسان معتقدند تدوين طرح جامع آب براي کشور ضروري است؛ چراکه اگر برنامه جامعي براي مديريت آب وجود داشته باشد، مشکلات اين حوزه کم خواهد شد.

** دولت زماني را براي ارائه طرح جامع آب به مجلس تعيين نکرده است


طرح جامع آب کشور حدود دو سال در دست بررسي است. هر زماني هم که از دولتمردان در مورد تدوين نهايي اين طرح پرسش مي‌شود، اعلام مي‌کنند که در حال بررسي است!

مروي: براي استان خراسان به ويژه شهرستان نيشابور، طرح جامع مديريت منابع آب انجام شد. اگر چه اين طرح بايد براي کل کشور تهيه شود اما اکنون براي رفع مشکلات آبي کشور هيچ چاره اي جز افزايش بهره‌وري در مصرف آب نداريم.

دولت زماني را براي تدوين طرح جامع آب و ارائه به مجلس براي تصويب آن تعيين کرده است؟

مروي: نه؛ تاکنون زماني مشخص نشده است. با توجه به اين که بايد سند ملي آب تدوين شود، اين مسئله در جلسه جامعي که با حضور تمام کميسيونهاي مربوطه و ? وزير برگزار خواهد شد، مطرح مي‌‌شود.

** واردات آب از تاجيکستان

درمورد درياچه اروميه به نظر مي‌رسد دولت با اين عنوان که يک دهه پيش بايد کار احياي درياچه اروميه شروع مي‌شد، يک برنامه بيش از ?? سال براي احياي اين درياچه ارائه داده است. بهتر نيست با توجه به وضعيت بحراني اين درياچه وزارت نيرو، ابتدا اقدامات کوتاه مدت را به صورت ويژه براي احياي آن اجرايي کند؟

مروي: برنامه وزارت نيرو در اين زمينه شامل، برنامه‌هاي کوتاه مدت هم مي‌شود. براي جوابگيري سريع تر شش روش مختلف طراحي شد. الان نيز اين راهکارها دنبال مي‌شود. آقاي نوبخت هم اعلام کرده که مبلغي براي اجراي اين روشها اختصاص يافته است. همچنين مشخص شده که چقدر از اين مبلغ براي امسال و چقدر براي سالهاي آينده است.

البته وزير نيرو، در پاسخ به سوال يکي از نمايندگان در همين رابطه، شش روش مختلف را براي انتقال آب معرفي کرد که اقدامات اجرايي آنها شروع شده است؛ البته اين روشها زمان بر است. مثلا ?? کيلومتر تونل زدن، کاري نيست که امروز و فردا به نتيجه برسد. بعضي از راهکارها راههاي کوتاه مدت بود، اما برخي راهکارها هم طولاني مدت است و نياز به اعتبار دارد که دولت تاکنون بودجه آن را تصويب کرده و سهم امسال را هم تخصيص داده است.

در ديدار مجمع نمايندگان خراسان با رئيس جمهور، مسئله آب به خصوص براي سه استان خراسان و استانهاي جنوبي مانند کرمان و سيستان بلوچستان و حتي يزد مطرح شد. در اين جلسه، بحث انتقال آب از تاجيکستان هم مطرح شد. اهميت مسئله آب در حدي است که رئيس جمهور براي آن يک کارگروه تشکيل داد؛ پس دولت هم اکنون بحث آب را جدي گرفته است.

** چرا واردات آب از تاجيکستان اجرايي نشد؟

مروي: اين کار مجوز مي‌خواست. البته وزارت نيرو هم با اين موضوع موافق بود و اعلام کرد اگر اين پروژه عملياتي شود، براي انتقال گاز به اين کشور مشکلي وجود ندارد. هم اکنون هم براي انجام اين کار کارگروهي تشکيل شده است.علاوه بر انجام مطالعات توسط کارشناسان وزارت نيرو، يک کارگروه از نمايندگان مجلس تشکيل شده است که بحث انتقال آب از تاجيکستان به ايران را دنبال مي‌کنند.

** صادرات آب نداريم

** آيا صادرات يواشکي آب به حوزه خليج فارس داريم؟


مروي: چرا يواشکي؟

** چون در ?? سال گذشته اين موضوع مطرح بود و به آن جنبه استراتژيک هم داده‌اند تا اين‌گونه کشورهايي مثل کويت با واردات آب از ايران به کشور ما وابسته شوند، البته بعد اعلام شد جلوي طرح صادرات آب به خاطر کمبود آبي که داخل کشور وجود دارد گرفته شد. الآن صادرات آب داريم يا نه؟

مروي: نه؛ تاکنون بحثي در مورد اجرايي شدن صادرات آب به حوزه خليج فارس نداشتيم. ممکن است در کميسيون‌هاي تخصصي ديگر اين موضوع در حال مطالعه باشد اما در کميسيون انرژي چيزي تاکنون مطرح نشده است، اگر هم کار مطالعاتي صورت گرفته به مرحله اجرا نرسيده است. قطعا الان با مشکلات مالي که دولت دارد نمي‌تواند اينکار را انجام دهد؛ هم اکنون وزارت نيرو ?? هزار ميليارد تومان بدهي دارد که بايد با اتخاذ شيوههاي مناسب پرداخت شود؛ چراکه ادامه اين وضعيت موجب کاهش توان پيمانکار مي‌شود؛ مگر چقدر پيمانکاران توان مالي دارند که در اين حجم از وزارت نيرو طلب داشته باشند.

** برنامه جامع انرژي تا پايان برنامه پنجم تدوين نمي‌شود


مسئله اي که در مجلس هشتم مطرح بوده و در مجلس نهم هم به نظر مي‌رسد وضعيتش کاملا نامشخص است تهيه سند ملي راهبردي انرژي کشور است که به تبع آن قرار بود برنامه جامع انرژي کشور تدوين شود. سرنوشت اين طرح به کجا رسيد؟

مروي: کارهايي انجام شده‌است؛ البته وزارت نيرو، وزارت نفت و سازمان انرژي اتمي هر کدام، جداگانه مطالعاتي انجام داده‌اند.

بر اين اساس برنامه جامع انرژي کشور که قرار بود تا نيمه سال ?? تدوين و ابلاغ شود تا پايان برنامه پنجم توسعه هم تدوين نمي شود.

مروي: بله، متأسفانه. شاهد هستيم که اين وضعيت براي بسياري از قوانين ايجاد شده است.

زمان‌بندي برنامه پنجم کارشناسي شده نبود يا عملکرد مجلس هشتم و نهم و توقفي که به تبع واگذاري مديريتها افتاد منجر به تدوين نشدن اين طرح در زمان مشخص شد؟

مروي: طبيعي است اين تغييرات بالاخره اثرگذار است.

مرجع : تسنيم

 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html